Main Article Content
Abstract
Tujuan dari kegiatan ini adalah untuk mendukung para pelaku UMKM dari segi legalitas, digital marketing dan pembuatan profil usaha untuk memasarkan produknya dan meningkatkan penjualan khususnya bagi UMKM di Desa Kedungwaru Kabupaten Tulungagung. UMKM di Desa Kedungwaru merupakan UMKM yang bergerak di berbagai jenis produk seperti makanan dan kerajinan tangan dan perlu mengadopsi strategi baru dalam memasarkan produknya dan perizinan usahanya. Melalui kegiatan ini, UMKM dapat memperoleh izin usaha (P-IRT, NIB), profil usaha, dan pemasaran digital. Selain itu, para pemilik UMKM di Desa Kedungwaru juga dilatih teori pemasaran produk digital yang efektif dan tepat sasaran melalui media sosial.
Keywords
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Copyright on any article is retained by the author(s).
- The author grants the journal, right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work’s authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal’s published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.
- The article and any associated published material is distributed under the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License
References
- Bahtiar, R. A. (2021). Dampak pandemi covid-19 terhadap sektor usaha mikro, kecil, dan menengah serta solusinya. Info Singkat, 13(10), 19–24.
- Bruhn, M., Schoenmueller, V., & Schäfer, D. B. (2012). Are social media replacing traditional media in terms of brand equity creation? Management Research Review, 35(9), 770–790.
- Liem, R., Srisanto, E., & Sutanto, R. P. (2015). Perancangan Buku Company Profile sebagai Media Promosi Vegas Conceptual Show. Jurnal DKV Adiwarna, 2(7), 11.
- Purwana, D., Rahmi, R., & Aditya, S. (2017). Pemanfaatan digital marketing bagi usaha mikro, kecil, dan menengah (UMKM) di Kelurahan Malaka Sari, Duren Sawit. Jurnal Pemberdayaan Masyarakat Madani (JPMM), 1(1), 1–17.
- Susanti, S., Gunawan, W., & Sukaesih, S. (2019). Pengembangan Pemasaran Bordir dan Kelom Geulis Tasikmalaya Melalui Media Sosial. Kumawula: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(3), 248–261.
- Taiminen, H. M., & Karjaluoto, H. (2015). The usage of digital marketing channels in SMEs. Journal of Small Business and Enterprise Development, 22(4), 633–651.
- Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2008 Tentang Usaha Mikro Kecil Dan Menengah, Pub. L. No. 20 (2008).