Main Article Content

Abstract

Abstract
     River sand is sand that is sourced from excavations or mining in rivers. Steep rivers have a fast flow, so that the sediment from the rock particles will vary quite a lot at a certain distance, usually there are not many fine grains and the rocks are quite clean (Qomaruddin, 2018). Brantas sand is sand that is usually used as a mixture. Sand taken from rivers with large water discharges will have a low content of mud and organic matter.
     This study aims to provide an overview of the aggregate (systematic research steps) so that the research
process can run in an orderly manner in accordance with the Indonesian National Standard (SNI) applicable
to testing.
Keywords: Sand, Aggregate, Research


Abstrak


    Pasir sungai adalah pasir yang bersumber daripenggalian atau penambangan di sungai. Sungai – sungai yang terjal memiliki aliran yang deras, sehingga deposit dari partikel batu-batuannya akan bervariasi cukup besar pada suatu jarak tertentu, biasanya butir halusnya tidak banyak dan batuan – batuannya cukup bersih (Qomaruddin, 2018). Pasir brantas adalah pasir yang biasa digunakan sebagai campuran saja, Pasir yang diambil dari sungai dengan debit air besar akan memiliki kandungan lumpur dan bahan organik yang rendah.


     Penelitian ini bertujuan untuk memberikan gambaran mengenai langkah – langkah penelitian sistematis supaya proses penelitian ini dapat berjalan dengan teratur sesuai dengan Standar Nasional Indonesia (SNI) yang berlaku untuk pengujian agregat.


Kata Kunci : Pasir, Agregat, Penelitian

Keywords

pasir agregat penelitian

Article Details

How to Cite
DICKY KURNIAWAN, A., ADITYA PURNAMA, & FARIZ FATULLAH, Y. (2023). LAPORAN PENELITIAN KUALITAS PASIR DARI SUNGAI BRANTAS DESA BENDOSARI KECAMATAN NGANTRU KABUPATEN TULUNGAGUNG. JURNAL DAKTILITAS, 2(2), 109-127. https://doi.org/10.36563/daktilitas.v2i2.706