Main Article Content

Abstract



Abstract
In 2021, the total length of roads across Indonesia reached 546,116 kilometers, according to
the 2021 Land Transportation Statistics report from the Central Statistics Agency (BPS). Of the
cumulative total road length in Indonesia, at least 31.91% or 174,298 kilometers were roads that
suffered damage in 2021. There are various causes for road damage, such as excessive vehicle loads,
the use of materials that do not meet specifications, and construction practices that do not follow
standard operating procedures (SOP) or Indonesian National Standards (SNI). The impact of road
damage in Indonesia has significant consequences for society, including being a major cause of traffic
congestion and potentially hindering economic development in areas with damaged roads. Managing
the existing road network presents a challenge that must be addressed by all Indonesians. This can
be achieved by constructing or repairing roads while considering the weight of vehicles that
frequently pass through these roads. The objective of this study is to provide consideration for
contractors working on road construction or repair projects in selecting materials that can withstand
heavy loads and have a long service life. Based on these findings, it is recommended to use concrete
materials for roads that are frequently traversed by vehicles with heavy loads.


Keywords: Concrete materials for highway, Production Highway

Abstrak
Pada tahun 2021 diketahui total panjang jalan di seuluruh Indonesia mencapai 546.116 kilometer
menurut laporaan Statistik Transportasi Darat 2021 dari Badan Pusat Statistik (BPS). Dari total kumulatif
panjang jalan di Indonesia setidaknya 31,91% atau 174.298 merupakan jalanan yang mengalami kerusakan
pada tahun 2021. Terdapat banyak penyebab kerusakan jalan ini terjadi, seperti beban kendaraan yang
berlebihan, selain itu penggunaan material yang tidak sesuai spesifikasi dan pelaksanaan konstruksi yang tidak
mengikuti SOP dan SNI dapat menjadi penyebab kerusakan dari jalan. Dampak dari kerusakan jalan – jalan
yang terdapat di Indonesia sangat berpengaruh besar terhadap seluruh masyarakat seperti menjadi penyebab
utama dari kemacetan dan dapat juga menghambat pembangunan ekonomi pada daerah yang megalami
kerusakan jalan. terdapat tantangan yang harus dihadapi seluruh masyarakt indonesia dalam hal pengelolaan
jalan raya yang ada. Hal tersebut dapat dicapai dengan cara melaukan pembangunan jalan atau perbaikan jalan
dengan memperhatikan beban kedaraan yang sering menlintasi jalan raya tersebut. Tujuan dari penelitian ini
adalah menjadi suatu pertimbangan bagi kontraktor yang mengerjakan pembangunan atau perbaikan jalan raya
dalam memilih bahan yang dapat menahan beban besar dan memiliki jangka waktu yang panjang. Berdasarkan
temuan ini, disarankan untuk penggunaan bahan material beton utnuk jalan raya produksi yang sering dilintasi
kendaraan yang memiliki beban yang begitu besar.


Kata kunci: Material beton untuk jalan raya , jalan raya produksi

Keywords

material betun untuk jalan raya jalan raya produksi

Article Details

How to Cite
WAHYU ZADHA HUTAHAEAN, SULIANA MAFIROH, & ADITYA PURNAMA. (2024). EFISIENSI PENGGUNAAN JALAN RAYA BERBAHAN BETON UNTUK JALAN RAYA PRODUKSI. JURNAL DAKTILITAS, 4(2), 55-64. Retrieved from https://journal.unita.ac.id/index.php/daktilitas/article/view/1367

Most read articles by the same author(s)