Main Article Content

Abstract

Abstract


This paper reports the service activities due to the use of business owned by the BUM Desa Berkah Kamardinan, the Sunday Morning Market as a laboratory or a medium for improving English of  the university Students. The place of business of BUM Desa is used as a tool for English learning activities. The basis theory underlying the choice of the media is that the attractive media and learning methods will attract students to be motivated to learn. The synergy is done on the consideration of Dikti ‘ s policy encouraging the  lecturers in collaboration with BUM Desa or Industries (Merdeka Belajar Kampus Merdeka ). The goal of the partnership is preparing the graduation get ready to pursuit the job and helping the business of Industries grow fast.  The Method of doing the program starts with a preparation, then the implementation and the evaluation. In the stage of execution, the technique uses the group discussion and participation continued to designing the audio/ visual product.  The output, the students create the videos/vlog which then are uploaded in the social media such as YouTube, Facebook, and Twitter. The dissemination of BUM desa by students are very positive. The existence and activities of the Sunday Morning Market become well-known and attract the tourists to visit. The increase of the visitors can make the people welfare more prosperous.


Keywords : Sunday Morning Market, Bumdes , Laboratory, Raise  Speaking Ability, Students of University, Develop Business


 


Abstrak


 


Tulisan ini merupakan Laporan kegiatan pengabdian masyarakat terkait dengan penggunaan usaha BUM Desa  Berkah Kamardinan  yakni Pasar Minggu Pagi sebagi laboratorium atau media peningkatan  Berbahasa Inggris. Tempat usaha BUM Desa dipergunakan sebagai alat  kegiatan pembelajaran atas atas dasar  theory bahwa media dan metode  belajaryang mempesona akan membangkitkan  daya tarik siswa untuk termotivasi belajar . Sinergi yang dilakukan oleh insan Dikti ,dosen bekerja sama dengan BUM desa Berkah Kamardikan  dapat memberikan kontribusi pada pengembangan usaha BUM Desa. Sebelum kegiatan dilaksanakan ada tahap persiapan dan setelah pelaksanakan diadakan evaluasi .Medode yang dipergunakan dalam pelaksanankan kegiatan yaitu diskusi kelompok  dan partisipasi dari pihak yang trekait. Hasil dari kegiatan ini mahasiswa menghasilkan video/vlog yang diunggah di media social seperti youtube,facebook,twitter. Unggahan  usaha  BUM desa oleh mahasiswa sangat positif karena keberadaan serta aktifitas Pasar Minggu Pagi Winong memungkinkan  dilihat oleh masyarakat secara luas dan  menarik  mereka untuk mengunjungi tempat tersebut berbelanja dan berrekreasi. Transaksi antara pengunjung diharapkan dapat meningkatkan pendapatan pedagang atau keluarga.


 


Kata Kunci : Pemanfaatan, Pasar Minggu Pagi, Laboratorium, Usaha BUM Desa , Winong


 


 

Keywords

pemanfaatan pasar minggu pagi laboratorium Usaha BUM Desa Winong

Article Details

How to Cite
Herminingsih, D. I., & Erna Ifftanti. (2021). Pemanfaatan “Pasar Minggu Pagi“ Sebagai Laboratorium Peningkatkan Kemampuan Berbahasa Inggris, Literasi Digital dan Pengembangan Usaha BUM Desa Winong, Kedungwaru,Tulungagung . JANITA : JURNAL PENGABDIAN KEPADA MASYARAKAT , 1(2), 14-20. https://doi.org/10.36563/pengabdian.v1i2.349

References

  1. Adams, T. W., & Rogova, G. V. (1985). Methods of Teaching English. TESOL Quarterly. https://doi.org/10.2307/3586778
  2. Anwar, S. M., Goso, G., & Adil, A. (2017). KKN-PPM Penguatan Ekonomi Desa melalui BUMDES di Desa Poreang Kecamatan Tana Lili Kabupaten Luwu Utara Sulawesi Selatan. RESONA : Jurnal Ilmiah Pengabdian Masyarakat. https://doi.org/10.35906/jipm01.v1i1.239
  3. AUSHENOVA, A. S., GABDRAKIMOVA, G. S., ANUAR, G., & KALJANOVA, U. A. (2020). MODERN METHODS OF TEACHING ENGLISH. Bulletin of Academy of Pedagogical Scienses of Kazakhstan. https://doi.org/10.51883/20704046_2020_1_203
  4. Bernal Rodríguez, S., & Ramírez Valencia, A. (2020). Optimization of the English learning with primary school children using Duolingo. Revista Boletín Redipe. https://doi.org/10.36260/rbr.v9i4.966
  5. Castañeda, R. J. P. (2014). English teaching through project based learning method, in rural area. Cuadernos de Lingüística Hispánica. https://doi.org/10.19053/0121053x.2344
  6. CS, A. (2021). English for tourism, Pasar Minggu Pagi, Winong. https://www.youtube.com/watch?v=cFbJ3-kln7M
  7. Herminingsih, D. I., & Jazeri, M. (2020a). Elevating the speaking ability through a culture talk in a video: Evidence from universitas Tulungagung, Indonesia. Asian ESP Journal.
  8. Herminingsih, D. I., & Jazeri, M. (2020b). Exploring Language Input and Provoking Language Output to Raise English Attainment of the University Students. Asian EFL Journal.
  9. Masyarakat, B. K. S. dan H. (2020). Mendikbud Luncurkan Empat Kebijakan Merdeka Belajar: Kampus Merdeka. Kementerian Pendidikan Dan Kebudayaan.
  10. Nurwardani, P. (2020). Kampus Merdeka. Kementerian Pendidikan Dan Kebudayaan.
  11. Ristyani, N. A., & Nurhayati, N. N. (2020). IMPROVING STUDENTS’ INTEREST BY USING PICTURE MEDIA AT TK NUR ASSALAM. PROJECT (Professional Journal of English Education). https://doi.org/10.22460/project.v3i1.p1-4
  12. Tanggoro, U. (2015). The use of instructional media to improve students’ motivation in learning English. Dialektika.
  13. Trubitsyna, O., & Muimaster, A. (2016). PROJECT-BASED METHOD AS A MEANS OF INTERACTIVE TEACHING OF ENGLISH. Science and Education. https://doi.org/10.24195/2414-4665-2016-10-32
  14. Wibisono, A. F. (2020). OPTIMALISASI FUNGSI BUMDES MELALUI INOVASI DAN MANAJEMEN ORGANISASI SEBAGAI UPAYA MENINGKATKAN KEMANDIRIAN DESA. Jurnal Abdimas Madani Dan Lestari (JAMALI). https://doi.org/10.20885/jamali.vol2.iss1.art1
  15. Zhang, S. (2009). The Role of Input, Interaction and Output in the Development of Oral Fluency. English Language Teaching, 2(4). https://doi.org/10.5539/elt.v2n4p91