Main Article Content

Abstract

Abstract


Micro, Small and Medium Enterprises play an important role in improving the economy and welfare of the community. The ability to compete and market products is one of the spearheads for business actors to exist and be competitive. There are many factors that influence the success of a business, however how a product can dominate the market is one of the priorities that business actors must do. In the era of the Industrial Revolution 4.0, business people can no longer rely on conventional marketing, they must also start marketing their products online. This shift in the marketing model must be carried out immediately by business actors so that their products are able to compete in the global market. In this context, the business actors have been assisted by PLUT KUMKM Tulungagung which  have experienced in solving many problems in terms of marketing,. The purpose of this activity is to provide knowledge about the use of social media as a marketing medium and provide skills to MSME owners in increasing sales of their products. The method used in this activity is training and mentoring. The results of the training and mentoring activities besides increasing knowledge are expected that business actors will also be able to use social media as a means of product promotion and marketing so that sales can increase.


Abstrak


Usaha Mikro Kecil Menengah berperan penting dalam meningkatkan perekonomian dan kesejahteraan masyarakat. Kemampuan bersaing dan pemasaran produk menjadi salah satu ujung tombak agar pelaku usaha dapat eksis dan berdaya saing. Banyak faktor yang mempengaruhi keberhasilan suatu usaha, namun bagaimana  suatu produk dapat menguasai pasar menjadi salah satu prioritas yang harus dilakukan oleh pelaku usaha. Pada era Revolusi Industri 4.0 pelaku usaha tidak dapat lagi mengandalkan pemasaran konvensional, mereka juga harus mulai memasarkan produknya secara online. Pergeseran model pemasaran ini harus segera dilakukan oleh pelaku usaha agar produknya mampu bersaing dipasar global. Pelaku usaha binaan PLUT KUMKM Tulungagung banyak mengalami kendala dalam hal pemasaran, pelaku usaha masih mengandalkan pemasaran konvensional dan belum memanfaatkan media social secara maksimal sebagai sarana pemasaran produknya.


Tujuan kegiatan ini adalah untuk memberikan pengetahuan tentang pemanfaatan media social sebagai media pemasaran dan memberikan ketrampilan kepada pemilik UMKM dalam meningkatkan penjualan produknya. Metode yang digunakan dalam kegiatan ini pelatihan dan pendampingan. Hasil dari kegiatan disamping meningkatkan pengetahuan diharapkan pelaku usaha juga mampu memanfaatkan sosial media sebagai sarana promosi dan pemasaran produk sehingga penjualan dapat meningkat.   

Keywords

Training MSME product marketing Social Media

Article Details

How to Cite
Eni Widhajati, Nurani, Eni Minarni, & Mukhamad Eldon. (2021). Pelatihan Pemasaran Melalui Media Sosial Dalam Meningkatkan Penjualan Produk UMKM Di PLUT KUMKM Tulungagung: Indonesia. JANITA : JURNAL PENGABDIAN KEPADA MASYARAKAT , 1(1), 45-52. https://doi.org/10.36563/pengabdian.v1i1.260

Most read articles by the same author(s)